HomeWarto przeczytaćMy name is Jaś. Podsumowanie projektu „Łódzkie dwujęzyczne”

My name is Jaś. Podsumowanie projektu „Łódzkie dwujęzyczne”

łódzkie dwujęzyczne

Ponad 2,5 tysiąca maluchów z 25 przedszkoli w całym województwie przez ostatni rok uczyło się języka angielskiego w ramach pilotażowego projektu „Łódzkie dwujęzyczne”. W poniedziałek, w Centrum Rozwoju Edukacji Województwa Łódzkiego w Łodzi, podsumowano te zajęcia prowadzone oczywiście przez zabawę. Nauczyciele mówili o zaletach nauki języka obcego od najmłodszych lat, przedszkolaki chwaliły się nowymi umiejętnościami, a władze samorządu województwa łódzkiego zapowiedziały kolejne edycje projektu.

– Kiedy marszałek Grzegorz Schreiber inicjował te działania, padły słowa znanego porzekadła: czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. Dziś ten Jan może powiedzieć, że jest Johnem – powiedział Zbigniew Ziemba, wicemarszałek województwa łódzkiego, który wziął udział w konferencji podsumowującej projekt. Jak podkreślił, jego celem było wyposażenie najmłodszych mieszkańców województwa w narzędzie do komunikacji, które i w dzieciństwie, ale przede wszystkim w dorosłym życiu, da nowe możliwości oraz perspektywy rozwoju.  – Język angielski, którego ludzie na świecie uczą się najchętniej jako języka obcego, otwiera drzwi do wiedzy, kompetencji i relacji międzyludzkich. Dlatego tak ważne jest, żeby możliwość nauki tego języka dać już od najmłodszych lat.

Realizacja „Łódzkiego dwujęzycznego” rozpoczęła się w czerwcu 2021 roku. W finansowanym z budżetu województwa łódzkiego projekcie wzięło udział 25 przedszkoli z całego regionu. Realizatorami działań były centra Rozwoju Edukacji WŁ w Łodzi, Piotrkowie, Skierniewicach, Sieradzu i Zgierzu. W pierwszym etapie zakupiono materiały dydaktyczne oraz przeszkolono nauczycieli, którzy od września intensywnie pracowali z przedszkolakami. Nauka poprzez zabawę objęła łącznie 2,5 tysiąca dzieci w całym województwie, choć jak zaznacza Sylwia Laskowska, dyrektor CRE WŁ, z programu docelowo skorzystały całe rodziny.

– Ponad 2,5 tysiąca maluchów z 25 przedszkoli w pięciu regionach, to jest już imponująca liczba, tym bardziej, że oni też mają rodzeństwo, więc jak popatrzeć w ten sposób, to żaden dzieciak nie uczył się sam, na pewno ćwiczył na bliskich, a przy okazji w tym projekcie wzięli udział i rodzice – mówiła dyrektor Laskowska.

Nauka była dostosowana do wielu i potrzeb przedszkolaków – dzieci uczyły się angielskich słówek i zwrotów przez taniec, śpiew, rysowanie i oglądanie filmów. W trakcie realizacji projektu w całym województwie powstało wiele ciekawych prac m.in. plastycznych, które jednocześnie służyły jako pomoce dydaktyczne. W poniedziałek, w CRE WŁ w Łodzi, były one tłem konferencji, bo organizatorzy przygotowali wystawę dzieł maluchów z przedszkoli z całego województwa. Dzieciaki pochwaliły się też praktyczną umiejętnością posługiwania się językiem angielskim: przed gośćmi konferencji wystąpiły dzieci z Przedszkola Miejskiego nr 112 mieszczącego się przy ulicy Wileńskiej w Łodzi.

Była też część skierowana do dorosłych uczestników projektu – nauczycieli przedszkolnych, koordynatorów z poszczególnych części województwa oraz pracowników CRE WŁ. Wzięli oni udział w wykładzie prof. dr hab. Magdaleny Olpińskiej-Szkiełko z Uniwersytetu Warszawskiego, eksperta badań nad dwujęzycznością, pod tytułem „Czy stworzenie wielojęzycznego społeczeństwa opartego na wiedzy jest możliwe?”. Po wykładzie był także panel dyskusyjny i możliwość wymiany doświadczeń.

Te są bardzo cenne, bo projekt „Łódzkie dwujęzyczne”, wpisujący się w Strategię Województwa Łódzkiego 2030, będzie kontynuowany.  

– Te działania są bardzo potrzebne – dodaje Sylwia Laskowska. Jak zapewniła, prace nad kolejną edycją już trwają. – Jeżeli chodzi o naukę języka angielskiego, to im wcześniej, to tym lepiej i tym łatwiej.

O krok od tragedii!
Obawy mieszkańców.
Oceń Ten Artykuł:
BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW KOMENTARZ