Reporter

reporter-ntr.pl

Ads

termy uniejów
Zdrowie i Uroda

W upale puchną ci ręce i nogi? Tak możesz sobie pomóc

W upalne dni większość osób odczuwa jakieś dolegliwości ze strony organizmu. Może to być ogólny dyskomfort, zmęczenie, ból głowy, ale też opuchlizna. Obrzęk cieplny występuje zwykle na kończynach – rękach lub nogach (często też na samych kostkach). Czy to niebezpieczne? Jak poradzić sobie z taką opuchlizną?

Opuchlizna w czasie upałów. Czy to normalne?

Opuchnięte kostki czy nogi dotyczą zwykle osób z problemami z układem krwionośnym. Obrzęki zdarzają się też kobietom w ciąży, ale też tym, u których zbliża się miesiączka (to jeden z najczęstszych objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego, czyli PMS). Opuchlizna może też być symptomem poważnych schorzeń, takich jak choroby nerek, tarczycy czy wątroby lub niewydolność serca.

Obrzęki pojawić się mogą również w wyniku alergii bądź też przyjmowania leków (np. progesteronu, testosteronu, estrogenu czy leków przeciwzapalnych). Nogi mogą spuchnąć również w związku z siedzącym trybem życia, zbyt długim staniem czy podróżą samolotem.

W czasie upałów spuchnięte kostki, całe nogi lub ręce nie są niespotykanym zjawiskiem. Mogą się one pojawić z kilku powodów. To przede wszystkim zagęszczenie krwi, rozszerzanie się naczyń krwionośnych prowadzące do przesączania się płynów do tkanek oraz odwodnienie.

Spuchnięte nogi i ręce w czasie upałów. Jak sobie pomóc?

Pierwszym krokiem do tego, by w łatwy sposób uporać się z obrzękami nóg i rąk w czasie upałów jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Organizm, który nie otrzymuje wystarczającej ilości płynów, zaczyna je magazynować – w ten sposób tworzy się opuchlizna. Żeby się przed tym ustrzec, trzeba dostarczyć mu odpowiedniej ilości napojów. Najlepiej jest pić czystą wodę, bez dodatku cukru. Aby organizm mógł ją sobie przyswoić, powinno się przyjmować płyny systematycznie, w mniejszych dawkach. Dobrze jest cały czas mieć wodę przy sobie i popijać ją regularnie.

Domowym sposobem na opuchnięte nogi i ręce jest też ruch. W przypadku siedzącego trybu życia dobrze jest przynajmniej raz na godzinę wstać i pospacerować. Warto też często zmieniać pozycję ciała, podnosić czy poruszać nogami i rękami. Gdy przez dłuższy czas musimy stać, pomocne może być dreptanie w miejscu czy przenoszenie ciężaru ciała z jednej nogi na drugą. Tak często, jak to możliwe, warto też unosić nogi powyżej poziomu ciała – np. układając je na poduszce. Na obrzęki dobrze działają też aktywności fizyczne, takie jak jazda na rowerze, bieganie, pływanie, ale też szybki marsz.

Wśród środków, które mogą pomóc w przypadku obrzęków kończyn, znajdują się maści i żele dostępne bez recepty. Od wewnątrz zadziałać można preparatami zawierającymi rutynę czy diosminę – mają one za zadanie wzmocnienie naczyń krwionośnych, a tym samym też usprawnienie pracy układu krążenia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.