Reporter

reporter-ntr.pl

termy uniejów
Powiat poddębicki Temat główny Uniejów Warto przeczytać

Nowe atrakcje w Uniejowie. Na rzece powstają pomosty!

Z tygodnia na tydzień nad rzeką wyłaniają się kolejne elementy zagospodarowania przestrzeni, odsłaniając powoli kształt bulwarów, które jeszcze tego lata (najprawdopodobniej na przełomie lipca i sierpnia) mają zostać oddane do użytku mieszkańców oraz turystów.

W ubiegłym tygodniu przy plaży rozpoczął się montaż pomostów na wodzie. Tzw. wyjścia w rzekę będą się łączyć z deptakiem, biegnącym po lądzie przez całe nadbrzeże. W sumie, wzdłuż skarpy zachodniej bulwarów, zaplanowano trzy takie obiekty: pierwszy, w kształcie litery „C”, na wysokości Domu Pracy Twórczej, zaś dwa kolejne, na wzór litery „T” – w sąsiedztwie plaży. Ponadto, po drugiej stronie rzeki, przy kładce pieszej, zaplanowano dodatkowy demontowalny pomost, przystosowany do cumowania łódek. Na załączonym poniżej planie kolorem pomarańczowym zaznaczono miejsca kotwienia i docelowy kształt pływających pomostów:

Pomost poniżej zamku

Na wysokości hotelu Dom Pracy Twórczej, przy skarpie zachodniej został zaplanowany szlak pieszy opadający w kierunku rzeki. Pomost w tym miejscu umożliwi spacer, ale posłuży też jako miejsce odpoczynku, zapewniając dogodne warunki do obserwacji przepływającej rzeki, oglądania panoramy miasta oraz śledzenia aktywności w pobliskim parku linowym. Pomost rekreacyjno – spacerowy, zaprojektowany w kształcie litery „C”, będzie szeroki na 11 m, zaś całkowita długość platformy unoszącej się na powierzchni wody (od zejścia ze schodów do wyjścia na ląd) wyniesie 24 m.

Dostęp na pomost z pieszego ciągu spacerowego na skarpie umożliwią dwie pary schodów stalowych, połączonych z konstrukcją na wodzie poprzez tzw. trapy, czyli ruchome stopnie służące do wejścia z nabrzeża na unoszący się na wodzie obiekt. Chociaż C-pomost jeszcze nie został zmontowany ani zacumowany do brzegu, już teraz można wskazać gdzie przewidziano jego docelową lokalizację. Schody, o których mowa powyżej (tym samym także początek i koniec pomostu) zostaną zainstalowane na betonowych spocznikach.

Pomost zostanie wyposażony w barierki o wysokości 110 cm, stanowisko ratunkowe (koło z rzutką i bosak) oraz tablicę informującą o zakazie skoków do wody. System barierek stalowych, przystosowanych do współpracy z systemowymi polietylenowymi elementami pomostów, w przeciwieństwie do barierek drewnianych, zapewnia wymaganą łatwość szybkiego demontażu pomostu w krótkim czasie (np. w przypadku zagrożenia nadejściem fali spiętrzonej wody).

Pomosty przy plaży

W dalszej części bulwarów na brzegu zachodnim zaprojektowano dwa demontowalne, pływające pomosty rekreacyjne przy plaży. Każdy zostanie wykonany na pływakach niskoburtowych prefabrykowanych, z połączenia modułów o wymiarach 1,5 m x 2,3 m, co daje 3,6 m² powierzchni użytkowej każdego z elementów. Całkowite obciążenie pojedynczego modułu o takich parametrach, z zachowaniem pływalności, wyniesie 640 kg netto.

Jak już wspomniano, oba pomosty przy plaży będą mieć kształt litery „T” z podstawą w kierunku nadbrzeża. Obecnie znajdują się tam konstrukcje odbiegające formą od docelowych, ponieważ w tym miejscu odbywa się montaż wszystkich pomostów. Unoszące się na powierzchni wody platformy pozwolą wyjść w rzekę na dystans prawie 12 m od brzegu. Całkowita długość tak powstałego molo wyniesie ponad 13 m, przy szerokości przejścia 2,3 m.

Każdy z pomostów będzie wyposażony w: drabinkę wyłazową, stanowisko ratunkowe (koło z rzutką i bosak) oraz tablicę informującą o zakazie skakania do wody. Montaż konstrukcji do dna koryta rzeki z zastosowaniem tzw. martwych kotwic, zabezpieczy pomost przed przemieszczeniem.

Pomost przy kładce

Ostatni pomost zaplanowano przy wschodnim brzegu (po stronie miejskiej), w pobliżu pieszej kładki. Konstrukcja podestu zostanie wykonana – podobnie jak przy plaży – z niskoburtowych modułów, unoszących się na wodzie dzięki pływakom, mocowany do dna przy użyciu martwych kotwic. Pomost w kształcie litery „T”, o łącznej długości 4,75 m i całkowitej szerokości 7 m, będzie przystosowany do cumowania łódek (wyposażony w tzw. knagi).

Ciąg pieszy, biegnący na skarpie po stronie wschodniej i pływający pomost połączą schody stalowe, jednobiegowe, oparte na dwóch spocznikach (górnym i dolnym). Konstrukcja siądzie na 4 palach żelbetowych za pośrednictwem stalowej podpory. Do dolnego spocznika mocowany będzie ruchomy trap, ułatwiający zejście na pomost.