Uczniowie i studenci będą podróżować ŁKA za darmo
Już od lipca uczące się dzieci i młodzież oraz studenci będą mogli jeździć pociągami i autobusami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej bez opłat. To kolejny krok samorządu w walce z wykluczeniem komunikacyjnym w województwie i jeden z pomysłów na rozwój naszego regionalnego przewoźnika. Nową ofertę i plany m.in. na połączenia do Częstochowy i Kielc, przedstawił marszałek Grzegorz Schreiber przy okazji przekazania spółce busów kupionych z projektu Centralny Port Komunikacyjny.
Bilet zero złotych dla uczniów i studentów do 26. roku życia to wyjście naprzeciw potrzebom osób młodych, najbardziej aktywnych, a często nie mających swojego samochodu, czyli innego środka komunikacji. – W ten sposób chcemy zapewnić im możliwość łatwiejszego przemieszczania się po naszym województwie – mówi marszałek Grzegorz Schreiber. – Przejazd autobusem czy pociągiem np. do stolicy województwa, umożliwia im naukę, rozwój i realizację pasji.
Nowy bilet będzie obowiązywał od 1 lipca. W tym momencie trwa przygotowanie szczegółów oferty.
Zwolnienie uczniów i studentów z kosztów podróży ŁKA w Łódzkiem to tylko część tegorocznych planów spółki. Po grudniowej korekcie rozkładu jazdy, pociągi ŁKA – na początek w weekendy – będą jeszcze w tym roku dowozić pasażerów do Częstochowy i Kielc. Przybędzie też nowych połączeń w ramach projektu Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Po otwarciu wiaduktu w Bedoniu, autobusy KKA będą dowozić na tamtejszą stację kolejową mieszkańców Brzezin, Woli Rakowej i Bukowca, ale na 2024 rok zaplanowane jest utworzenie kolejnych 6 linii tzw. „ostatniej mili”.
Właśnie na tych liniach mieszkańców Łódzkiego będą wozić nowe busy przekazane naszemu województwu przez spółkę CPK. Umowa obejmuje dostawę 14 pojazdów, a na początek na zaplecze techniczne ŁKA trafiło sześć nowiutkich mercedesów, z których każdy dysponuje 22 miejscami siedzącymi.
– Gdy w listopadzie podpisywaliśmy umowę z ówczesnym ministrem Marcinem Horałą, naszym celem był rozwój naszych gmin, powiatów i naszego województwa w ramach całego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego i walka z wykluczeniem komunikacyjnym – przypomina marszałek Grzegorz Schreiber. – Tym sposobem zwiększamy liczbę pasażerów ŁKA, jeżdżących do Łodzi czy – perspektywicznie – do CPK.
W prezentacji nowych busów, które w teren wyjadą już na przełomie kwietnia i maja, wziął także udział Janusz Malinowski, prezes ŁKA. Mówił o inwestycjach w tabor, bo spółka, w związku z rosnącą liczbą pasażerów oraz planami poszerzenia listy połączeń czeka na 4 trzyczłonowe, elektryczne pociągi PESA. Na tory w Łódzkiem wyjadą one w przyszłym roku, a w maju 2026 ŁKA dostanie 10 następnych zespołów. Tabor spółki wzmocni też w ciągu najbliższych lat 10 nowych pociągów pięcioczłonowych. ŁKA szykuje się również do budowy nowego zaplecza technicznego na Janowie.
Nowe pociągi są niezbędne ze względu na realizację przez samorząd Łódzkiego dwóch projektów z programu Kolej Plus (odbudowa linii nr 24 Bełchatów – Piotrków Tryb. i budowa nowej linii kolejowej Chorzew Siemkowice – Wieluń), a także plany nowych połączeń na terenie województwa i aglomeracji łódzkiej:
- Łódź Kaliska – Zduńska Wola/Karsznice – Chorzew Siemkowice – Częstochowa
(grudzień br.) - 2 linie aglomeracyjne 2026r (W1: Zgierz – Łódź Żabieniec – Łódź Koziny – Łódź Polesie – Łódź Śródmieście – Łódź Fabryczna – Łódź Niciarniana – Łódź Widzew/Koluszki) oraz W2: Pabianice – Łódź Kaliska – Łódź Koziny – Łódź Polesie – Łódź Śródmieście – Łódź Fabryczna – Łódź Niciarniana – Łódź Widzew/Koluszki)
- Bełchatów – Piotrków Trybunalski – Łódź Fabryczna (2028r.)
- Łódź Kaliska – Chorzew Siemkowice – Wieluń – Wieruszów (2028r.).
BRAK KOMENTARZY
Przepraszamy, formularz komentarzy jest obecnie zamknięty.