Tramwaj wrócił na tory!
Linia 41 wróciła na zmodernizowane tory. Po kilku latach przerwy mieszkańcy Pabianic i Ksawerowa znów jeżdżą do Łodzi tramwajem. Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego, wziął udział w uroczystym podpisaniu listu upamiętniającego zakończenie historycznej inwestycji „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów”. To jeden z największych projektów infrastrukturalnych w województwie łódzkim. Uroczystość odbyła się w Ksawerowie. Podpisany list umieszczono w Kapsule Czasu.
– Początek wieku to był moment, kiedy podjęte zostały starania o rozpoczęcie prac na tym odcinku. To bardzo ważna linia dla całego województwa. To kwestia walki z wykluczeniem komunikacyjnym, bo tysiące ludzi potrzebuje publicznej komunikacji – podkreślał Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego – Unijne środki to jedno, ale trzeba też było zabiegać o środki rządowe, a czas naglił. Udało się. Dziś możemy powiedzieć mieszkańcom: Jest! Linia 41 została przebudowana!
Przebudowana linia tramwajowa nr 41 to duże udogodnienie dla mieszkańców Ksawerowa i Pabianic. Tramwaj zaczyna swoją trasę przy ul. Wiejskiej w Pabianicach i przez Ksawerów dojeżdża do placu Niepodległości w Łodzi. Cała podróż trwa około 40 minut. Tramwaj znacznie ułatwia poruszanie się pomiędzy miastami. To ogromne ułatwienie dla uczniów, studentów, seniorów i osób dojeżdżających do pracy.
– Nie byłoby tego projektu, gdyby nie dobra współpraca między naszymi gminami. Dziękuję panu marszałkowi za otwartość w rozwiązywaniu problemów, a tych nie brakowało – zaznaczył Grzegorz Mackiewicz, prezydent Pabianic. – Ta inwestycja to nie tylko kilometry torowiska, perony, nowe skrzyżowania, przejścia dla pieszych i ścieżki rowerowe, to zupełnie nowa jakość, to przeskok z XX do XXI wieku.
– To szczególny dzień dla naszej gminy – dodał Adam Topolski, wójt Ksawerowa. – List intencyjny w sprawie przebudowy został podpisany 22 lata temu. Ta linia po 100 latach wreszcie doczekała się tak poważnego remontu.
Inwestycja została zrealizowana przy wsparciu Funduszy Europejskich przekazanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego 2014 – 2020. Tej inwestycji miało nie być. Pabianicom brakowało pieniędzy, żeby podpisać umowę z wykonawcą prac. W 2018 roku oferty, które wpłynęły w ramach przetargu, znacząco przekraczały możliwości finansowe miasta. Projekt remontu torowiska stanął wtedy pod znakiem zapytania i wszystko wskazywało na to, że trzeba będzie go odłożyć. Dopiero interwencja marszałka Grzegorza Schreibera: przesunięcia w ramach funduszy unijnych i wynegocjowanie dodatkowego wsparcia z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju, umożliwiło realizację prac. Ostatecznie unijne dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego wyniosło 87,9 mln zł, a rządowe wsparcie – 11,8 mln zł. Koszt całej inwestycji to ponad 177 mln 450 tys. zł.
Roboty trwały trzy lata. Przebudowany został cały układ torowy, wzdłuż niego stanęły nowe słupy trakcyjne, powstały przystanki, odnowiona została pętla tramwajowa przy ul. Wiejskiej. W centrum Pabianic powstał wspólny pas autobusowo-tramwajowy. Przystanki mają podwyższone perony, przy części z nich stanęły tablice informacyjne.
Linia do Pabianic jest drugą podmiejską trasą tramwajową wyremontowaną w ostatnich latach. W grudniu 2021 roku po niemal czteroletniej przerwie uruchomiono połączenie z Łodzi do Zgierza. Zostało zawieszone w 2018 roku ze względu na zły stan torowiska. Koszt odbudowy linii wyniósł 38 mln złotych. Unijna dotacja przekazana przez Urząd Marszałkowski to 26 mln zł.
BRAK KOMENTARZY
Przepraszamy, formularz komentarzy jest obecnie zamknięty.