Tramwaj wraca do Zgierza. Kiedy pojawi się w Ozorkowie?
Remont torowiska na Helenówku to już czwarte prace torowe prowadzone w tym roku.
Nowe tory na Helenówku pojawią się na półkilometrowym odcinku od wysokości ul. Borówkowej do granicy miasta, gdzie z drugiej strony torowcy MPK-Łódź intensywnie pracują, na trasie do placu Kilińskiego w Zgierzu.
Miasto Zgierz zapowiada uruchomienie połączenia tramwajowego z Łodzią na gwiazdkę, dlatego również i Łódź remontuje torowisko, aby wspólnie ponownie uruchomić podmiejską komunikację tramwajową w aglomeracji.
Remont torowiska na Helenówku, oprócz wymiany szyn na szlaku, obejmuje również modernizację przejazdów przez ul. Okulickiego „Niedźwiadka” oraz ul. Stara Baśń. Obecnie prace trwają na pierwszej z ulic, projekt miasta zakłada zakończenie prac do połowy sierpnia.
Wtedy otwarte zostanie skrzyżowanie z ul. Okulickiego, wróci na swoją trasę linia 89, a prace przeniosą się na skrzyżowanie z ul. Stara Baśń. Budowane są również nowe rozjazdy tramwajowe i wjazdy do zajezdni, do której przeniesie się w przyszłości Zakład Techniki MPK-Łódź.
Nowe tory pojawią się również na krańcówce. Odcinek pomiędzy ul. Okulickiego, a pętlą ma zostać oddany po wakacjach, dzięki temu więcej tramwajów będzie mogło kursować na Radogoszcz. Natomiast dalej trwać będą prace przy przyłączeniu torów do zgierskiego odcinka, Zarząd Dróg i Transportu planuje finalizację projektu w końcówce roku.
Remont torowiska na Helenówku poprawi również komfort pieszych i rowerzystów. Wzdłuż zajezdni powstanie ciąg pieszo-rowerowy, który połączy się z drogą rowerową przy ul. Okulickiego i pozwoli na dojście i dojazd do ul. Stara Baśń i lasu Okręglik w Zgierzu.
Projekt modernizacji torowisk to wspólne prace Zarządu Dróg i Transportu i MPK-Łódź. Korzystając z usług Zakładu Torów i Sieci zrealizowano w ostatnich latach 22 remonty torowisk.
Między innymi zmodernizowane zostały odcinki linii tramwajowych na Kopernika, Gdańskiej, Narutowicza, czy Limanowskiego. Remont torowiska na Helenówku to jednak nie ostatnie przewidziane na ten rok remonty.
Już 3 sierpnia rozpoczną się kolejne prace torowe na skrzyżowaniu al. Politechniki z ul. Obywatelską. Prace, według planu, potrwają miesiąc.
Kiedy, i czy w ogóle, linia tramwajowa 46 wróci do Ozorkowa?
Marszałek województwa łódzkiego zapewnia, że samorządowi zależy na wznowieniu obsługi wszystkich tras podmiejskich. Przyznaje jednak, że wszelkie decyzje w tej sprawie będą podejmowane dopiero po zakończeniu robót na modernizowanych aktualnie odcinkach podmiejskiej sieci.
Również w tym roku nie zaczną się prace związane z remontem zdegradowanej i częściowo zdemontowanej infrastruktury linii tramwajowej 46 łączącej Ozorków ze Zgierzem i Łodzią. Gmina wiejska Zgierz, która zarządza dużą częścią trasy, nie zaplanowała bowiem na ten cel środków w budżecie, a władze Ozorkowa przyznają, że nie są w stanie samodzielnie doprowadzić do wznowienia kursów. Samorząd wojewódzki planuje zlecić wykonanie ekspertyzy, która da odpowiedź na pytanie o sens dużej inwestycji i wskaże realne możliwości jej realizacji. Na razie nie ma jednak jasnego scenariusza, który pozwoliłby ocenić jako realne szanse na powodzenie przedsięwzięcia.
Do sprawy odniósł się marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber. – Bardzo mi zależy, by linie tramwajowe, które zostały zamknięte, wróciły do mieszkańców. Linia do Ozorkowa rzeczywiście stanowi największy problem, bo jest najbardziej oddalona [od Łodzi] – przyznał. Dodał, że województwo prowadzi obecnie konsultacje z innymi podmiotami, które mają doprowadzić do poprawy sytuacji komunikacyjnej miasta.
– Po zrealizowaniu [remontów] tych połączeń, nad którymi pracujemy obecnie, z pewnością zwrócimy uwagę na Ozorków i sprawdzimy, czy warto w ten czy w inny sposób połączyć to miasto z Łodzią – zadeklarował. Ocenił też, że pomimo zawieszenia przed trzema laty kursowania tramwaju miasto nie jest wykluczone komunikacyjnie. – Miasto ma np. połączenie kolejowe – przypomniał.
– Ozorków może więc chwilę poczekać na to, by dopełnić dobrych połączeń – stwierdził Grzegorz Schreiber. Dodajmy, że kilka lat temu samorząd wojewódzki wspólnie z PKP PLK wybudował nowy przystanek kolejowy Ozorków Nowe Miasto, który jest położony w rejonie nieczynnej pętli tramwajowej. Obecnie w związku z remontem linii łączącej Zgierz z Ozorkowem, Łęczycą i Kutnem ruch jest jednak wstrzymany, a pasażerowie muszą korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Autobusy kursują też w zamian za tramwaje linii 46.
Wśród remontowanych aktualnie odcinków znajduje się fragment torowiska w Zgierzu od granicy Łodzi do węzła Kurak, na którym linia ozorkowska oddziela się od krótszej odnogi do pętli przy pl. Kilińskiego w Zgierzu. Jeśli w przyszłości zostanie podjęta decyzja o odtworzeniu ciągu do Ozorkowa, jego początkowy odcinek będzie więc gotowy. Szacunki sprzed kilku lat wskazywały jednak, że modernizacja pozostałej części trasy kosztowałaby aż ok. 160 mln zł.
BRAK KOMENTARZY
Przepraszamy, formularz komentarzy jest obecnie zamknięty.