Celebrytka wściekła na szpital w Łodzi. „Taktują pacjentów jak zwierzęta”… NFZ reaguje
fot. Wikimedia
O sytuacji, która spotkała mamę celebrytki, Sandra Kubicka opowiedziała w mediach społecznościowych, nie kryjąc złości.
– Nie zrobili jej badań, które powinni zrobić. Przesiedziała pół dnia na SOR-ze. Dostała kroplówkę przeciwbólową i ją wypisali. (…) Nie godzę się na takie traktowanie. Moja mama nie została zaopiekowana tak, jak być powinna. To, co powinni sprawdzić, nie sprawdzili – mówiła
– Nigdy nie zrozumiem osób, które chcą ratować ludzkie życie, a później traktują pacjentów jak zwierzęta – komentowała wściekła modelka, zaznaczając, że czeka na telefon z wyjaśnieniami od dyrektora placówki.
NFZ reaguje na pretensje Sandry Kubickiej
— Jeśli pacjent uważa, że jego prawa zostały naruszone, może (i powinien) zgłosić się do Rzecznika Praw Pacjenta — komentuje słowa Sandry Kubickiej Anna Leder, rzeczniczka łódzkiego oddziału NFZ.
Jak to jest, że lekarz nie rozumie, co mówi pacjentka, a pacjentka nie rozumie, co mówi lekarz. Nie zrobili jej badań, które powinni zrobić. Przesiedziała pół dnia na SOR-ze. Dostała kroplówkę przeciwbólową i ją wypisali – mówi Sandra Kubicka po wizycie w SOR *. Przypominamy o prawach pacjenta i podpowiadamy, gdzie i jak się poskarżyć, jeśli nie są respektowane. Będąc świadomym i aktywnym pacjentem, zyskujemy wpływ na system opieki zdrowotnej. Łódzki NFZ w 2023 r. otrzymał 244 skargi na placówki medyczne. Każdą wnikliwie wyjaśniliśmy z zainteresowanymi stronami.
Media obiegły kilka dni temu wypowiedzi Sandry Kubickiej na temat wizyty w SOR jednego z łódzkich szpitali, jej przebiegu i kontaktu z lekarzem. Cytuję za plejada.pl: Nigdy nie zrozumiem osób, które chcą ratować ludzkie życie, a później traktują pacjentów jak zwierzęta. (…)Jak to jest, że lekarz nie rozumie, co mówi pacjentka, a pacjentka nie rozumie, co mówi lekarz. (…) Skoro bierzemy już na stanowisko jakieś osoby, to trzeba się umieć dogadać. A jak ludzie się nie dogadują, to daje się inną osobę, która rozumie ten język. Kpina z człowieka.
Europejski Dzień Praw Pacjenta to dobra okazja, by przypomnieć o prawach pacjenta i o tym, że będąc świadomym i aktywnym pacjentem, możemy mieć wpływ na system opieki zdrowotnej. Pacjenci, którzy mają trudności z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych mogą złożyć skargę do NFZ.
Każdy pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością, odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej.
Do czego masz prawo?
Jako pacjent masz prawo do:
- świadczeń zdrowotnych
- tajemnicy informacji oraz uzyskania informacji o swoim zdrowiu
- dostępu do dokumentacji medycznej
- poszanowania intymności i godności
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- wyrażenia zgody na udzielenie określonych świadczeń
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- opieki duszpasterskiej
- przechowywania rzeczy wartościowych (Szpital oraz każdy inny podmiot udzielający stacjonarnych i całodobowych świadczeń zdrowotnych mają obowiązek zapewnić Ci bezpłatne przechowywanie rzeczy wartościowych w depozycie).
Więcej o prawach pacjenta możesz przeczytać na stronie Prawa Pacjenta – Rzecznik Praw Pacjenta (link otwiera się w nowej karcie)
Czy przysługują Ci uprawnienia szczególne?
Niektórym pacjentom (np. kobietom w ciąży lub zasłużonym honorowym dawcom krwi) przysługują uprawnienia szczególne. Zakres takich uprawnień różni się w zależności od tego, do jakiej grupy należysz. Aby skorzystać z przysługujących uprawnień, musisz przedstawić dokument, który potwierdzi Twoje prawa.
Więcej informacji na temat uprawnień dla poszczególnych grup znajdziesz na stronie Uprawnienia szczególne|Narodowy Fundusz Zdrowia (link otwiera się w nowej karcie)
Gdzie szukać pomocy?
Jeśli:
- wobec Ciebie zostały naruszone prawa pacjenta, to możesz sprawę zgłosić do Rzecznika Praw Pacjenta (ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, e-mail: kancelaria@rpp.gov.pl, bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 18.00)
- masz trudności z realizacją świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, możesz to zgłosić w oddziale wojewódzkim NFZ (bezpłatna infolinia 800 190 590 czynna 24 godziny przez 7 dni w tygodniu).
- uważasz, że lekarz działał niezgodnie z aktualną wiedzą medyczną lub zasadami etyki, możesz to zgłosić Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej.
Na co skarżą się pacjencie do Łódzkiego NFZ
Łódzki NFZ w ubiegłym roku otrzymał od pacjentów 244 skargi na placówki medyczne. Jako zasadne uznano 104 skargi. Narodowy Fundusz Zdrowia rozpatruje skargi dotyczące wyłącznie naruszenia praw pacjentów w zakresie udzielenia świadczeń opieki zdrowotnej przez świadczeniodawców, z którymi NFZ zawarł umowę o ich udzielanie z wyłączeniem tych, które dotyczą m.in. organizacji pracy, decyzji lekarskich, prowadzonego leczenia, etyki lekarskiej, niestosownego zachowania personelu (lekarza, pielęgniarki, personelu pomocniczego) wobec pacjenta lub łamania praw pacjenta. Skarga lub wniosek mogą być składane w imieniu własnym lub innej osoby za jej pisemną zgodą.
Jeśli skarga została uznana przez placówkę medyczną za zasadną kierownictwo placówki przepraszało Skarżącego, pouczało personel i wskazywało możliwość realizacji świadczenia. W przypadku uznania skargi za zasadną przez NFZ, podmioty lecznicze zostały przez nas pouczone i zobowiązane do realizacji świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z zawartą z nami umową i obowiązującymi przepisami prawa.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone do NFZ pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej kancelaria@nfz-lodz.pl , za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) oraz ustnie do protokołu.
Na co skarżą się pacjenci do ŁOW NFZ:
- trudności z uzyskaniem badania diagnostycznego
- nieprawidłowo wykonane protezy zębowe
- odwołanie wizyty i nie wyznaczenie nowego terminu
- opłata za badanie diagnostyczne
- kierowanie na zdjęcie szwów do prywatnego gabinetu
- praca poradni niezgodnie z harmonogramem
- niedotrzymywanie terminów realizacji badań
- nierespektowanie uprawnień osoby niepełnosprawnej poza kolejnością
- odmowa wyznaczenia terminu wizyty
BRAK KOMENTARZY
Przepraszamy, formularz komentarzy jest obecnie zamknięty.