HomeZdrowie i UrodaDlaczego warto jeść owsiankę?

Dlaczego warto jeść owsiankę?

owsianka

Płatki owsiane wróciły w ostatnich latach na nasze stoły. To dobrze, ponieważ ich wartość odżywczą trudno przecenić. Zwykłych płatków owsianych najczęściej używa się do przygotowania owsianki. Sportowcy cenią ją za to, że jest źródłem siły, kobiety – za właściwości odchudzające i odmładzające, a lekarze korzystają z ich działania leczniczego i ochronnego. Dlaczego warto jeść jeszcze płatki owsiane?

Jakie wartości odżywcze mają płatki odżywcze?

Płatki owsiane są z owsa. Spośród wszystkich zbóż, ziarno owsa jest nie tylko najbogatsze w białko, ale także wyposażone w najlepszy zestaw aminokwasów. Kto zjada płatki odżywcze z produktami mlecznymi, dostarcza organizmowi wszystkich potrzebnych aminokwasów.

Talerz płatków owsianych z mlekiem lub jogurtem zapewnia komórkom mózgowym i nerwowym porcję witaminy B6, która poprawia pamięć i koncentrację oraz szybsze przyswajanie wiedzy. Witamina B1 i kwas pantotenowy przeciwdziałają narastającemu zmęczeniu oraz rozdrażnieniu, zarówno podczas wysiłku fizycznego, jak i umysłowego.

Owies zawiera też substancje działające antydepresyjnie i likwidujące zły nastrój (wspomniane witaminy z grupy B, a także selen i magnez niezbędne dla mózgu i systemu przewodzenia nerwowego).

Płatki owsiane: źródło błonnika

Płatki owsiane warto spożywać ze względu na zawartość błonnika. Owies jest rekordzistą wśród zbóż pod względem zawartości błonnika, zwłaszcza jego najcenniejszej frakcji rozpuszczalnej. Pełne ziarno składa się w 1/3 z błonnika, z czego 1/5 jest rozpuszczalna w wodzie. Ma to bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowie, bo błonnik w takich proporcjach najlepiej obniża poziom cholesterolu, ale też zapobiega wielu chorobom.

Płatki owsiane: cenne kwasy tłuszczowe

W porównaniu do innych zbóż owies zawiera najwięcej tłuszczu, bo aż 7 proc. Jednak tłuszcz ten ze względu na swój skład chemiczny jest bardzo cenny, bo zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), których organizm nie potrafi wytwarzać. Kwasy te zapobiegają powstawaniu zakrzepów i odgrywają dużą rolę w profilaktyce i w leczeniu miażdżycy. Działają również jak nutrikosmetyk od wewnątrz. Dbają one o nawilżenie skóry. Mało tego łagodzą także podrażnienia, spowodowane alergią.

Płatki owsiane jako najzdrowszy pokarm świata

Udowodniono, że udział płatków owsianych w codziennej diecie zapewnia większą sprawność fizyczną i wytrzymałość. Na pierwszy posiłek dnia i jako przekąski jedzą je kulturyści, biegacze, zawodowi kolarze. Dobrze zbilansowana dieta sportowców i amatorów aktywnego trybu życia zawsze powinna zawierać produkty owsiane.

Dlatego warto jeść owsiankę. W rankingu najzdrowszych pokarmów świata owsianka zajmuje 3 miejsce tuż za jagodami acai i czosnkiem.

Breakfast: oatmeal with bananas, blueberries, chia seeds and almonds. Top view
UDOSTĘPNIJ:
Oceń Ten Artykuł:
BRAK KOMENTARZY

Przepraszamy, formularz komentarzy jest obecnie zamknięty.