BLIK i… nie masz pieniędzy! Policja ostrzega mieszkańców
Ostrzegamy przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). W ostatnich dniach kolejne osoby powiadomiły funkcjonariuszy o kilku przypadkach kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności. Oszuści podszywali się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracali się z pilną prośbą o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradli kilka kont. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych.
W ostatnich dniach policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Poddębicach po raz kolejny zostali powiadomieni o oszustwach za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonych wysyłali wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczyli różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta.
Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny. W ostatnim czasie ofiarą oszustów padło kilku mieszkańców powiatu poddębickiego.
Na początku marca policjanci otrzymali zgłoszenie o oszustwie metodą „na BLIK”. Mieszkanka gminy Dalików poinformowała policjantów, że ktoś włamał się na jej konto na portalu społecznościowym, a następnie podszywając się pod nią skontaktował się poprzez komunikator z jej znajomymi i poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK. W ten sposób oszust doprowadził znajomą zgłaszającej do utraty około 400 złotych.
Kilka dni później zgłosiła się do policjantów kolejna osoba. 61- letnia mieszkanka powiatu poddębickiego po przeczytaniu postu na jednym z portali społecznościowych dotyczącego inwestycji w kryptowaluty i wypełnieniu formularza kontaktowego, otrzymała telefon z propozycją inwestycyjną. Kobietę przekonano do wykonania przelewu bankowego. 61- latka straciła prawie tysiąc złotych.
Oszuści mają co raz to nowsze sposoby, by wyłudzić od nas pieniądze. Niestety przekonała się o tym mieszkanka powiatu poddębickiego. Kobieta zamówiła odzież ze strony internetowej, która łudząco przypominała tę oryginalną. Niestety zamówionych produktów nie otrzymała. W tym przypadku strata wyniosła ponad 500 złotych.
– Przestrzegamy – nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK – zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów – mówi st. sierż. Alicja Bartczak z KPP w Poddębicach.
BRAK KOMENTARZY
Przepraszamy, formularz komentarzy jest obecnie zamknięty.