Reporter

Nowy Tygodnik Regionalny

Bez kategorii

Mocarz również w Łęczycy

04

Nowy, niezwykle niebezpieczny dopalacz o nazwie Mocarz nie ominął Łęczycy. Bez problemu można go kupić, podobnie jak inne substancje odurzające. Po zażyciu młodzi ludzie stają się agresywni, mają halucynacje, często trafiają do szpitala.
Choć w Łęczycy zatrucia dopalaczami nie są tak masowe, problem istnieje i jest poważny.
– Od początku lipca do łęczyckiego Zakładu Opieki Zdrowotnej trafiły dwie osoby po zażyciu dopalaczy. Były to młode osoby w wieku 16 i 23 lata, oraz jedna osoba, która przyznała, że paliła marihuanę. Jest to większa liczba niż dotychczas, wcześniej zdarzały sporadyczne przypadki, jeden w miesiącu, czasem nawet nie – wyjaśnia lek. med. Krzysztof Kołodziejski, zastępca dyrektora ZOZ. – Są to trudni pacjenci, pobudzeni i agresywni. Z reguły nie chcą powiedzieć, jakie substancje zażyli, przyznają się do tego dopiero po czasie.
Dotarliśmy do młodego człowieka, który dwukrotnie trafił do szpitala po zatruciu dopalaczami.
– Za pierwszym razem trafiłem do szpitala w Łęczycy, za drugim do szpitala w Łodzi. Nie wiedziałem, że palę Mocarza, koledzy mi dali, myślałem, że to zwykły dopalacz, słaby. Mocarz jest najmocniejszy i najniebezpieczniejszy. Można go bez problemu kupić, tylko że jest drogi, kosztuje 40 zł za jednorazową porcję. Wygląda jak zwykły tytoń, ale jest zielony, sprzedawany najczęściej w dilerkach. Łącznie 3 moich kolegów trafiło po nim do szpitala, kilku, którzy go palili nie mieli tak poważnych objawów – opowiada Sebastian Socha. – Postanowiłem, że nigdy więcej tego nie wezmę, rezygnuję też z innych dopalaczy. Szkoda na to zdrowia. Człowiek ma po tym halucynacje, kołatanie serca, staje się agresywny, często traci przytomność. Razem z kolegą nagraliśmy piosenkę, w której krytykujemy palenie dopalaczy i namawiamy, żeby tego nie robić. Udostępniam ją na portalach społecznościowych. Mam nadzieję, że to poskutkuje.
W walce z dopalaczami oprócz zdrowego rozsądku młodzieży ważna jest czujność rodziców, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Należy zwracać szczególną uwagę na nienaturalne zachowanie młodych ludzi i towarzystwo w jakim się obracają. Silne dopalacze mogą doprowadzić do śmierci.
(mr)